Tuesday, June 05, 2007

Nie jestem rezydentem

Bo nie wypelniłem jakichś formularzy i nie mam papierka o który tak skrupulatnie zabiegali emigranci z Maja 2004 roku. Jak w Maju 2005 roku bo odbyciu rocznego czyśćca na formularzu WRS gdy wszyscy składali wnioski o rezydenture na wyspach ja nie zabrałem się jeszcze do rejestracji WRS. No cóż albo jestem strasznie leniwy albo troche się już przyzwyczaiłem do luzu oferowanego przez Wielką Brytanię gdzie papierek z urzędu nie jest taki ważny jak w bulbonii, prawdopodobnie jedno i drugie.

Znajoma z pracy z pochodzenia z Nowej Zelandii dostała właśnie obywatelstwo brytyjskie więc ja również postanowiłem wziąć się w garść i zarejestrować. Zaglądam na strone Home Office żeby dowiedzieć się czy nie zaszły żadne zmiany itd no i okazało się, że zaszły!

Zniknęły formularze WRS dla polaków i slad po nich zaginął, residency tez jakos trudno było odnależć ale znalazłem nieco zmieniony i uszczuplony formularz. Jednak postanowiłem poszukać dokładniej co jest potrzebne do otrzymania obywatelstwa.

Aby otrzymać obywatelstwo brytyjskie nie musisz być rezydentem i wlaściwie to nigdy nie musiałeś. Wystarczy przebywać w UK legalnie przez okres 5 lat, to wszystko. Trzeba udowodnić że przebywałeś w UK 5 lat (na przykłda 5 x P60) i pokazać że pobyt był legalny (wystarczy europejski paszport, nie ma juz na stronie Home Office podziału na "nowe EU" i "stare EU"). Zaintrygowany odkryciem zadzwoniłem do Home Office aby dowiedzieć się jakie dokumenty będą potrzebne do ubiegania się o obywatelstwo w Maju 2009 roku. Uprzejmie poinformowano mnie że jeżeli nie zmienią się przepisy to wystarczy 5xP60 i paszport. Zadne residency czy WRS nie są potrzebne.

Gratuluje więc wszystkim rezydentom ale najbardziej gratuluje sprytu tym ktorzy zdarli z biednych polakow przyjeżdzających tu by się dorobic i brali forse za wypelnianie banalnie prostych i bezużytecznych formularzy WRS i jeszcze bardziej bezużyteczne rezydentury. Jak to mowią polak potrafi hehehe

1 comment:

Anonymous said...

prawda...wielka prawda.NIN, konto bankowe, zamiana prawa jazdy, rezydentura,WRS itp....jak mogą być nasi rodacy tacy naiwni, nie mogę tego zrozumieć...i płacą za to wszystko
pozdrawiam
KM